”Betydelsefullt att kunna bidra till att hyresgäster trivs”
Annelie Johannesson är en av våra hjälpsamma kundkommunikatörer. Här berättar hon om sitt jobb, vad som fick henne att börja på Willhem och vilka samtal som är de allra bästa.
Hur kommer det sig att du började på Willhem?
Jag arbetade tidigare i en service- och försäljningsroll på STS Alpresor i Göteborg. Arbetet innebar både kvälls- och helgarbete och jag började se mig om efter tjänster med mer regelbundna tider. Jag hade länge sneglat på fastighetsbranschen och blev nyfiken på Willhem som verkade vara ett annorlunda bolag. Först sökte jag en tjänst i samband med att Willhem startade upp sin kundsupport, men blev inte erbjuden jobb den gången. Jag fortsatte dock hålla koll på Willhems hemsida och i samband med att Willhem expanderade dök en ny chans upp i mars 2017.
Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?
Dagen inleds alltid med en morgonsamling där vi på avdelningen pratar ihop oss inför dagen. På så sätt har alla koll på aktuella händelser och om det är något speciellt som kunderna förväntas höra av sig om. Förutom att ta telefonsamtal ansvarar jag bland annat för att besvara inkommande inlägg på Willhems Facebooksida samt chatt på hemsidan. Jag gillar att arbetsuppgifterna varierar. Dessutom har jag härliga kollegor i varierande åldrar och med olika bakgrund som alla bidrar till en god stämning på jobbet. Vi hjälper och stöttar varandra i alla lägen.
Vilka utmaningar möter du?
När telefonlinjen är öppen gäller det att vara på hugget. Det är viktigt att vara lyhörd så att man snappar upp om något särskilt har inträffat. Som stöd har vi bland annat fått genomgå en kommunikationsträning med experter som gjort vår kommunikation mer enhetlig. Tillsammans har vi lyssnat på och analyserat samtal, något som gjort att vi känner oss tryggare i rollerna samtidigt som kunden får bättre service och tydligare svar.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Häromdagen ringde en äldre herre tillbaka till mig och berättade att han var jätteglad över att ha fått hjälp av en bovärd att byta ett lysrör. Ibland ringer någon annan och tackar för att vi planterat så fint utanför deras fastighet. Sådana samtal gör att man får mycket energi tillbaka. Det känns kul och betydelsefullt att kunna bidra till att våra hyresgäster trivs i sina hem.
Beskriv Willhem med fem ord!
Nytänkande, trendiga, stabila, trygga, engagerade.
Är du också intresserad av att arbeta hos Willhem?
I vår jobbportal ser du alla våra lediga tjänster. Där kan du även skicka in en spontanansökan, så kommer vi att ha dig i åtanke för framtida tjänster.