”Det är roligt att jobba på ett företag som anammar förändringar”
Josefin Olofsson är en av våra härliga kundkommunikatörer som är en riktig glädjespridare. Här berättar hon mer om sitt jobb, dess utmaningar och hur det är att jobba på Willhem.
Hur kommer det sig att du började på Willhem?
Jag började som konsult i februari 2016. Jag märkte direkt att det var en god atmosfär på avdelningen. Sedan ledde till det till en tillsvidareanställning och på den vägen är det.
Kan du beskriva dina arbetsuppgifter som kundkommunikatör?
Först och främst innebär det att ta emot samtal, svara på frågor och göra serviceanmälningar. Vi har även ett kundforum och en chatt som jag jobbar med.
Vad tycker du kännetecknar en bra kundkommunikatör?
Jag tycker man måste vara bra på att lyssna ”mellan raderna” för att kunna lyfta ut det som är relevant för ärendet. Det gör att en bovärd eller förvaltningsassistent kan möta kunden på rätt nivå från den serviceanmälan kundkommunikatören har gjort. Man måste även ha bra simultankapacitet eftersom vi jobbar i många olika system samtidigt. Man behöver också kunna höra vad som pågår omkring i rummet och uppfatta om det exempelvis är ett större strömavbrott någonstans. Det gör att man är beredd på det eftersom det kan vara en fråga om det i nästa samtal.
Vad är det absolut roligaste med ditt jobb?
Många av samtalen bidrar till mycket skratt, det kan vara alltifrån roliga historier och annorlunda frågor till missuppfattningar. Det händer ofta roliga saker i vår kundsupport. Det är det allra bästa.
Vilka utmaningar möter du i ditt jobb?
Jag tror att det är ett jobb som många, inklusive vi som har det, uppfattar som väldigt simpelt. Och för mig ligger utmaningen just där – att alltid vara på tå, fast att det kan upplevas som ett enkelt jobb att svara i telefon och skriva in lite i ett system. Jag vill att varje kund ska känna att jag har varit närvarande och har gjort mitt yttersta för att hjälpa hen. Att inte kunden upplever att hen är en i raden, utan får känslan att hen var min första kund den dagen. En annan utmaning är när man får en kund som är arg, upprörd eller missnöjd och vänder samtalet så att de blir glada och gärna skrattar innan man lägger på.
Hur väcktes intresset för att jobba med det du gör?
Jag har alltid varit extremt serviceminded. Jag tycker det är en utmaning att hjälpa folk så att de blir nöjda, både kollegor i vårt rum, gruppen som helhet, kollegor på huvudkontoret och ute på områdeskontoren. Jag tror att man får en bra helhetsbild av Willhem som företag när man jobbar på kundservice som jag tror att man kanske inte får på andra avdelningar. Vi kan lite om allt och känner till nästan alla.
Hur tycker du att det är att jobba på Willhem?
Jag tycker det är ett företag som passar mig och min personlighet jättebra. Det är spännande med förändring och roligt att jobba på ett företag som anammar förändringar. Jag får lov att vara den jag är på jobbet fullt ut – det tycker jag är görskoj!
Hur skulle du beskriva dina kollegor och arbetskulturen?
Mina kollegor är ett gott gäng och alla anstränger sig för att vi ska få så bra resultat som möjligt varje dag. De är framåt, drivna och nyfikna på jobbet.
Hur skulle du beskriva Willhem?
Förändringsbenäget, det finns en stor drivkraft och företaget tar till vara på idéer från medarbetarna.
Är du också intresserad av att jobba hos oss?
I Willhems jobbportal kan du söka någon av våra aktuella tjänster eller registrera en spontanansökan.
Gå till vår jobbportal!