"Så var min praktik på Willhem"
Naika Gloria studerar till löne- och pensionskonsult på yrkeshögskolan i Mölnlycke. Hon har nyligen avslutat sin praktik hos oss på Willhem. Vi fick chansen att prata med både Naika och hennes handledare Nadine Heuermann om hur praktiken på HR-avdelningen har varit.
Hej Naika, till att börja med, vem är du?
Jag är 30 år och kommer från Göteborg. Jag älskar siffror och ekonomi och valde denna utbildningen eftersom jag ville prova något nytt. Det är så roligt och jag trivs bra med mitt val. I framtiden är drömjobbet att jobba som redovisningskonsult.
Så, hur har du haft det på praktiken?
Jag tycker det har varit väldigt bra och kommer rekommendera andra praktikanter till Willhem för att man får lära sig så mycket och vara delaktig i många olika saker. Inte bara löner, som min utbildning inriktar sig på utan även HR. Jag har dessutom haft väldigt tålmodiga handledare som tagit sig tid och noga gått igenom allt med mig.
Känner du att du fått pröva vingarna på Willhem?
Ja. Jag har fått vara väldigt självgående vilket har varit perfekt för mig. Mycket av praktiken har gått ut på att jag har först har fått prova på att göra saker på egen hand och sedan fått handledning. Det har varit väldigt skönt, både att få jobba självständigt, kunna få göra fel och samtidigt få mycket handledning.
Vilka arbetsuppgifter har du fått testa på?
Det är ganska brett att praktisera på HR-avdelningen på Willhem och jag har fått vara delaktig i allt. Bland annat har jag varit med på löneberedning, när man startar löneprocessen. Jag har varit med i att implementera personalsystem och varit delaktig när ett nytt system introducerats till hela personalen.
Hur har du utvecklats hos Willhem?
Jag har lärt mig nya system och mer om HR. Jag visste inte att det låg så mycket bakom HR som det är. Man har ju inte fått lära sig så mycket i skolan. Under praktiken har jag lärt mig om vad HR har för ansvar under hela året, vilka kompetenser som behövs i företaget och fått vara delaktig i hela HR-processen.
Nadine, hur kom ni i kontakt med Naika?
Det var vår HR-chef Annika som hade en kontakt från Yrkeshögskolan Mölnlycke som fick idén om att vi kan ta in en praktikant därifrån. Jag kontaktade dem och fick ansökningar till mig, däribland Naika.
Vad har hon fått göra under sin praktik?
Arbetsuppgifterna för Naika består av lite olika projekt, bland annat: löneberedning, sammanställning av rapporter, implementering av vårt nya system Hogia Personal, implementering av Hogia Payslip, administration kring GDPR-utbildning mm. Hur en arbetsdag ser ut för henne beror lite var vi befinner oss i månaden och vad som är aktuellt just för tillfället men alla dessa saker har hon arbetat med löpande. Hon har suttit med oss i hela löneprocessen och också fått testa att köra lön självständigt i några av våra bolag.
Hur har det gått?
Det har varit ett jättebra utbyte med Naika och att jag rekommenderar verkligen att ta sig tiden till att ta in en praktikant. Hon har varit en avlastning för oss och även kommit med mycket bra input. Man får ännu en synvinkel på saker och ting, och det är nyttigt. Det blir en erfarenhet både oss som medarbetare och för praktikanten.
Söker ni praktikanter framöver?
Ja, vi söker en HR-praktikant till hösten 2018. Om du vill praktisera på Willhem går du in på vår jobbportal jobb.wilhem.se och skickar in en ansökan!