Min hyra

Våra vanligaste frågor

Hur betalar jag hyran?

Bor du hos Willhem kan du betala din hyra på flera olika sätt. I dag finns det många enkla, trygga och miljövänliga alternativ. Se vilka här!

  • Faktura till din epost. Det är detta alternativ som är förvalt när du flyttar in hos oss. Då får du din hyresbetalning skickad till den epost som du har angivit. 
  • Autogiro innebär att hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. 
  • E-faktura betalar du enkelt med bara några klick i din internetbank.
  • Kivra ger dig möjlighet att betala din hyresavi digitalt i appen.
  • Pappersfaktura finns också om du inte har möjlighet att betala din hyra digitalt. 

Se dina fakturor på Mina sidor

Oavsett hur du väljer att betala din hyra kan du alltid se dina fakturor på Mina sidor

Vill du byta betalsätt?

Har du tidigare fått din hyresavi via mejl men önskar byta till Kivra eller e-faktura behöver du skapa ett ärende på Mina sidor så hjälper vi dig att ändra betalningsmetod. Om du vill avsluta Kivra tar du bort Willhem som avsändare i Kivra appen. För att både starta och avsluta autogiro kontaktar du din bank. 

Läs mer om de olika betalningsalternativen och hur du kommer igång här på vår hemsida.

När ska hyran betalas?

Hyran ska betalas i förskott varje månad. Förfallodagen är alltid den sista vardagen före den månad som hyran avser.

Betala hyran med autogiro

Autogiro är ett enkelt och smart sätt att betala sina räkningar på. Det är kostnadsfritt och innebär att pengarna för hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. Alla våra hyresgäster har möjlighet att betala hyran via autogiro. Du startar autogiro genom att skicka in en blankett för medgivande till oss eller aktivera det genom digital signering nedan. Ditt medgivande gäller till dess att du säger upp det hos din bank, eller tills ditt hyresavtal upphör. Mer information om autogiro hittar du på Mina sidor. 

Aktivera autogiro
Blankett autogiro

E-faktura

Vi kan även erbjuda e-faktura som, förutom att det är enkelt och säkert, även är ett miljövänligt alternativ. Du slipper fylla i OCR-nummer och andra uppgifter som redan är ifyllda och bidrar samtidigt till en minskad pappersförbrukning. Önskar du e-faktura meddelar du oss för att sedan anmäla det via din internetbank. Där finns även en demo som förklarar hur automatisk e-faktura fungerar. Har du p-plats eller garage som kommer på separat avi och inte aviseras tillsammans med bostadshyran behöver även dessa registreras för e-faktura.

Betalar du din hyra via autogiro idag men önskar betala med e-faktura istället behöver du kontakta din bank och meddela att du inte längre önskar autogiro.

Hitta ditt kontraktsnummer

Ditt kontraktsnummer består av 14 siffror och finns på din hyresavi och på ditt hyreskontrakt. Kontraktsnumret behöver du bland annat uppge när du skapar ett konto på Mina sidor. Du kan skapa ett konto tidigast det datum då ditt kontrakt börjar gälla.

Vad händer om jag inte kan betala min hyra?

Om du inte betalar din hyra i tid får du ett inkassokrav, vilket innebär en extra kostnad för dig. Vid upprepade betalningsförseningar riskerar du att förlora din hyresrätt. Om du inte betalar hyran efter inkassokravet kommer du att delges en uppsägning av ditt hyresavtal och därefter avhysas från din bostad. Ta gärna kontakt med ditt områdeskontor om du har frågor eller behöver stöd.

Detta ingår i hyran

I ditt hyreskontrakt framgår vad som ingår i din hyra, till exempel värme, vatten och el.

Vad menas med retroaktiv hyra?

Varje år förhandlar Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen om det kommande årets hyressättning. I förhandlingsöverenskommelsen framgår från vilket datum som den nya hyran ska gälla. Många gånger pågår förhandlingarna förbi det datum från då den årliga hyreshöjningen gäller. Detta kan betyda att du som hyresgäst får betala själva hyreshöjningen retroaktivt för de månader som redan har passerat.

Vad är IMD?

IMD står för individuell mätning och debitering, vilket innebär att förbrukning av varm- och/eller kallvatten mäts och debiteras på lägenhetsnivå. Det betyder att du som hyresgäst endast betalar för din faktiska förbrukning. Detta skiljer sig alltså från det vanligaste upplägget där dessa kostnader är inbakade i hyran.

Varför IMD?

I några av våra fastigheter har vi infört individuell mätning och debitering (IMD). En av anledningarna är för att du som hyresgäst ska kunna se hur mycket du faktiskt förbrukar, och framförallt kunna påverka dina boendekostnader. Det finns även miljömässiga fördelar med IMD. Individuell mätning ökar medvetenheten och har i många fall visat sig minska förbrukningen. Bra för både din plånbok och miljön, alltså.

Hur fungerar IMD?

Före mätstart installeras mätarteknik i din lägenhet som registrerar din förbrukning. På hyresavin en månad senare ser du din förbrukning samt kostnaden för detta. Du betalar endast för den volym som du förbrukar. Observera att efter utflytt faktureras din förbrukning separat.

Vad är Kivra och hur fungerar det?

Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Willhem erbjuder sedan september 2019 alla hyresgäster möjlighet att ta emot sina hyresavier digitalt via Kivra. Det är gratis, skonsamt för miljön och dessutom säkrare än vanlig post och e-post. Du kan läsa mer om Kivra på deras hemsida.

Kostar Kivra något?

Nej, Kivra är en gratistjänst och innebär ingen extra kostnad för dig.

Jag är ansluten till Kivra, vad gäller?

Du som är ansluten till Kivra och inte betalar din hyra med autogiro, e-faktura eller PDF-faktura får din hyresavi i Kivra. I samband med att din hyresavi skickas till Kivra får du även ett mejl som meddelar att du har en avi att betala.

Hur ansluter jag mig till Kivra?

Du kan ladda ned Kivras app via AppStore eller Google Play. Du kan också anmäla dig via Kivras webbplats. Allt du behöver för att kunna registrera dig är ett Mobilt BankID. Du måste även meddela Willhem att du önskar Kivra.