Min hyra

På denna sida hittar du svaren på de vanligaste frågorna som kan finnas kring din hyra.

Våra vanligaste frågor

Hur kan jag betala min hyra?

Du har flera enkla, trygga och miljövänliga alternativ att välja bland när du ska betala din hyra.

  • Faktura till din epost. Det är detta alternativ som är förvalt när du flyttar in hos oss. Då får du din hyresbetalning skickad till den epost som du har angivit. 
  • Autogiro innebär att hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. 
  • E-faktura betalar du enkelt med bara några klick i din internetbank.
  • Kivra ger dig möjlighet att betala din hyresavi digitalt i appen.
  • Pappersfaktura finns också om du inte har möjlighet att betala din hyra digitalt. 

När ska jag betala hyran?

Du betalar hyran i förskott varje månad. Senast den sista vardagen i månaden ska alltså nästa månads hyra vara inbetald. 

Hur betalar jag hyran med autogiro?

När du betalar din hyra med autgiro dras pengarna automatiskt från ditt konto varje månad. Du kommer enkelt igång med autogiro genom att skicka in en digital autogiroanmälan till oss. Du kan även ladda ned en blankett och skicka in. Ditt medgivande gäller till dess att du säger upp det hos din bank eller till ditt hyresavtal upphör. Mer information om autogiro hittar du på Mina sidor. 

Aktivera autogiro digitalt
Ladda ned blankett för autogiroanmälan

Hur betalar jag hyran med e-faktura?

För att komma igång med e-faktura kontaktar du oss genom att skapa ett ärende på Mina sidor för att sedan anmäla det via din internetbank. Betalar du för en parkeringsplats som kommer på en separat avi behöver du även registera den för e-faktura. Betalar du din hyra via autogiro idag men önskar betala med e-faktura istället behöver du kontakta din bank och meddela att du inte längre önskar autogiro.

Kan jag få min hyresavi via Kivra?

Ja, du kan få din hyresavi via Kivra. Vill du byta till att betala din hyra med Kivra kan du skapa ett ärende på Mina sidor så hjälper vi dig att ändra betalningsmetod. Du som redan är ansluten till Kivra och inte betalar din hyra med autogiro, e-faktura eller PDF-faktura kommer automatiskt få din hyresavi i Kivra. I samband med att din hyresavi skickas till Kivra får du även ett mejl som meddelar att du har en avi att betala. 

Du kan ladda ned Kivras app via AppStore eller Google Play. Du kan också anmäla dig via Kivras webbplats. Allt du behöver för att kunna registrera dig är ett Mobilt BankID. Du kan läsa mer om Kivra på deras hemsida.

Var hittar jag mitt kontraktsnummer?

Du hittar ditt kontraktsnummer på din hyresavi och på ditt hyreskontrakt. Kontraktsnumret består av 14 siffror. Du kan bland annat behöva uppge det när du skapar ett konto på Mina sidor.

Vad händer om jag inte kan betala min hyra?

Om du inte betalar din hyra i tid får du ett inkassokrav, vilket innebär en extra kostnad för dig. Vid upprepade betalningsförseningar riskerar du att förlora din lägenhet. Om du inte betalar hyran efter inkassokravet kommer ditt hyresavtal att sägas upp och du kommer att tvingas flytta från din lägenhet. Ta gärna kontakt med ditt områdeskontor om du har frågor eller behöver stöd.

Vad ingår i hyran?

All vår service ingår i hyran och gör att du får tid över till annat än gräsklippning eller reparationer av det som tillhör hyresrätten. I ditt hyreskontrakt kan du se exakt vad som ingår i övrigt.

Hur byter jag betalsätt?

Har du tidigare fått din hyresavi via mejl men önskar byta till Kivra eller e-faktura behöver du skapa ett ärende på Mina sidor så hjälper vi dig att ändra betalningsmetod. Om du vill avsluta Kivra tar du bort Willhem som avsändare i Kivra appen. För att både starta och avsluta autogiro kontaktar du din bank. 

Vad menas med retroaktiv hyra?

Varje år förhandlar Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen om det kommande årets hyressättning. Många gånger hinner det datum som den årliga hyreshöjningen börjar gälla passera innan förhandlingarna är klara. Detta kan betyda att du får betala själva hyreshöjningen retroaktivt, alltså i efterskott, för de månader som redan har passerat.

Vad är IMD?

IMD står för individuell mätning och debitering. Det innebär att förbrukningen av varm- och/eller kallvatten mäts och debiteras på lägenhetsnivå. Det betyder att du som hyresgäst endast betalar för din faktiska förbrukning. Detta skiljer sig alltså från det vanligaste upplägget där dessa kostnader är inbakade i hyran. På hyresavin ser du din förbrukning samt kostnaden för detta. Observera att när du har flyttat ut faktureras din förbrukning separat.