Kundservice

Välkommen till kundservice! Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om ditt boende. Det gäller både för dig som redan bor hos oss och för dig som söker bostad. Se också våra praktiska guider som visar allt ifrån hur du tar hand om lägenheten på bästa sätt till hur du kan åtgärda enklare fel hemma. 

portrait-ph

Kontakta oss

Vill du anmäla ett fel i din lägenhet? På Mina sidor kan du snabbt och enkelt skapa ett ärende - dygnet runt. Där kan du även ställa frågor om din hyra, skicka in en uppsägning eller ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand.

Gå till Mina sidor

Våra vanligaste frågor  

Våra vanligaste frågor

Information rörande covid-19

Vi behöver alla fortsätta hjälpas åt med att vidta försiktighetsåtgärder, så att vi tillsammans minskar smittspridningen av covid-19.

På Willhem följer vi de allmänna råd som myndigheterna går ut med och vi uppdaterar våra rutiner löpande vid behov. Våra medarbetare får regelbunden information om hur de ska undvika smitta och hur de ska agera gentemot medarbetare och kunder. Vi fortsätter att minimera våra sociala kontakter och har löpande dialog med våra externa kontakter och partners för att säkerställa försiktighetsåtgärder i våra fastigheter.

På våra lokala kontor tar vi fortsatt emot bokade besök. Enklast bokar du ditt besök genom att göra ett ärende på Mina sidor eller i Appen. Det går även att boka tid på telefon, men tänk på att det kan vara långa svarstider. Vi kommer att prioritera akuta ärenden och ber om din förståelse för att återkoppling på övriga ärenden kan ta lite längre tid. Har du sjukdomssymptom, så ber vi dig avvakta med ditt ärende tills du kan ta emot besök.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns all information du behöver veta om covid-19. Där finns svar på vanliga frågor och tips på vad du ska tänka på för att skydda dig och andra. Informationen finns på flera språk.

Vi följer utvecklingen noga och inför löpande nya rutiner för att skydda våra hyresgästers, partners och medarbetares säkerhet. Tack för ditt samarbete och visad hänsyn!

Kallt i lägenheten?

Under uppvärmningssäsongen ska det vara minst 20 grader i våra lägenheter enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. För varje grad varmare vi har inomhus ökar husets energianvändning och påverkan på klimatet. Upplever du att det är kallt i din lägenhet finns det vissa saker du själv kan göra för att påverka inomhustemperaturen.

5 tips på hur du själv kan påverka värmen

  • Täck inte för element med gardiner eller möbler. Det förhindrar att värmen sprids i lägenheten och det finns en risk att elementen slås av innan rummet har blivit varmt.
  • Vill du vädra så gör det endast en kort stund. Annars finns det risk att temperaturen sänks.
  • Om du har synliga tilluftsventiler vid fönstret eller inne i lägenheten är det viktigt att rengöra dessa med jämna mellanrum. De får inte heller täppas till. Genom ventilerna kommer det in frisk luft som ger ett bra inomhusklimat och som sprider värmen i lägenheten.
  • Har du installerat persienner eller rullgardiner i dina fönster, så fäll ner dessa nattetid. De isolerar och gör att värmen behålls i rummet.
  • Använd köksfläkten när du lagar mat, men tänk på att inte låta den stå på i onödan. Den drar nämligen värme ut ur lägenheten som ersätts med kall luft.

När sätts värmen på?

Många tror att värmen sätts på ett visst datum, men elementen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Systemet är inställt på att gå i gång när temperaturen ligger stabilt under 17 grader. Det är därför det kan vara svårt att hålla en stabil inomhustemperatur på våren och hösten när det är kalla nätter och varmare dagar. Det tar ett tag innan systemet hittar rätt balans, så det gäller att ha lite tålamod.

Varför är elementen kalla ibland?

Ett kallt element behöver inte betyda att något är fel. När elementet har värmt upp rummet till rätt temperatur stängs det av och svalnar efter ett tag. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute.

Varför är elementet svalt nedtill?

I våra lägenheter har vi element som är fyllda med vatten som cirkulerar. Det fungerar som så att det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att sedan värmas upp igen. Det är alltså därför ett element är varmare upptill och svalare nedtill.

Skulle det vara så att det är tvärt om, att elementet är varmare nedtill och kallare upptill, kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en serviceanmälan på Mina sidor så hjälper vi dig. Lufta inte elementet själv eftersom det finns risk för att du tömmer värmesystemet på vatten.  

Vad gäller med ventilationsluckor?

Det kan vara frestande att sätta igen ventilerna när det är kallt ute. Men gör inte det. Ventilen ska alltid stå minst några millimeter öppen, även på vintern. Om du stänger ventilerna så hindras luft från att komma in och risken för mögel ökar. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet.

Har du rätt temperatur inomhus?

Har du följt våra tips ovan men tycker fortfarande att det är för kallt i lägenheten rekommenderar vi att du kontrollerar temperaturen. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet. Visar termometern under 20 grader gör du en serviceanmälan på Mina sidor

Hitta ditt kontraktsnummer

Ditt kontraktsnummer består av 14 siffror och finns på din hyresavi och på ditt hyreskontrakt. Kontraktsnumret behöver du bland annat uppge när du skapar ett konto på Mina sidor. Du kan skapa ett konto tidigast det datum då ditt kontrakt börjar gälla.

Betala hyran med autogiro

Autogiro är ett enkelt och smart sätt att betala sina räkningar på. Det är kostnadsfritt och innebär att pengarna för hyran dras automatiskt från ditt konto varje månad. Alla våra hyresgäster har möjlighet att betala hyran via autogiro. Du startar autogiro genom att skicka in en blankett för medgivande till oss eller aktivera det genom digital signering nedan. Ditt medgivande gäller till dess att du säger upp det hos din bank, eller tills ditt hyresavtal upphör. Mer information om autogiro hittar du på Mina sidor. 

Aktivera autogiro
Blankett autogiro

Skapa konto som hyresgäst

Som hyresgäst krävs ett kontraktsnummer för att kunna skapa ett konto på Mina sidor. Kontraktsnumret hittar du på din hyresavi eller på ditt kontrakt. Får du ett felmeddelande vid inloggningen om att ditt personnummer inte finns registrerat så har du inte skapat något konto och behöver först göra det. Du kan skapa ett konto samma dag som ditt kontrakt börjar gälla. När du loggar in på kontot, var noga med att skriva personnumret och lösenordet rätt. 

Har du ett konto som bostadssökande uppgraderas det till ett hyresgästkonto i samband med att du loggar in första gången efter det att ditt kontrakt börjat gälla.

Hyra ut i andra hand

Vi vill att så många som möjligt ska kunna få ett förstahandskontrakt och bo tryggt hos oss. Men idag, när bostadsbristen är stor, ser vi att andrahandsuthyrningen av lägenheter ökar, något som kräver ett godkännande från oss som hyresvärd.

För att hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du skicka in en ansökan till oss. Detta gör du i en digital blankett direkt på Mina sidor. Från det att du skickat in en komplett ansökan till oss får du besked inom 4 veckor.

Så här gör för att ansöka om andrahandsuthyrning

1. Logga in på Mina sidor
2. Klicka på ”Digitala blanketter” i menyn
3. Klicka på ”Andrahandsuthyrning”
4. Fyll i den digitala blanketten för ansökan om andrahandsuthyrning
5. Signera med BankID

Vanliga frågor och svar
Information från Hyresnämnden 

Guider